niedziela, 13 października 2013

chałwa









































Ostatnio mam taki czas, że wszystkie swoje ulubione słodycze staram się zrobić w domu. Oczywiście zajmuje to więcej czasu niż zakupy, ale przynajmniej wiem dokładnie, co jem. 
Zawsze myślałam, że do zrobienia chałwy potrzebuje morze składników i jakieś specjalne maszyny- nic bardziej mylnego. Do jej zrobienia potrzebujemy tylko sezam, miód i blender!
Smak chałwy może być dowolny. Ja postawiłam na waniliową, pistacjową, czekoladową i migdałową. Gdybym miała Wam polecić jakiś smak, to zdecydowanie wanilia i pistacja- smakują rewelacyjnie!

Chałwę robiłam po raz pierwszy i niestety czekoladowa nie wyszła taka, jaką chciałam. Jest zbyt tłusta, a miazga sezamowa nie połączyła się z kakaem. Następnym razem spróbuję zrobić ją jakimś innym sposobem i jak tylko mi się uda, od razu tutaj o tym napiszę. ;-)
Przepis pochodzi z programu "Wiem, co jem". 


SKŁADNIKI na około 4 kostki chałwy:
300g sezamu
miód

dodatki:
garść pistacji
10 migdałów
olejek migdałowy
olejek waniliowy


PRZYGOTOWANIE:
Sezam prażymy na patelni przez około 4 minuty. Nie może się spalić, bo chałwa będzie wtedy gorzka, dlatego najlepiej jak nie odstąpimy go na krok. 
Kiedy sezam będzie już uprażony i przestygnięty wrzucamy go do blendera/malaksera i mielimy na miazgę. Będzie to trwało około 10 minut, dlatego najlepiej robić 2 minutowe przerwy, żeby nie przepalić urządzenia. Kiedy sezam jest już zmielony i przypomina chałwę dodajemy miód. Dajcie tyle, ile lubicie (u mnie około 5 łyżek). Miazgę sezamową z miodem należy dobrze wymieszać. Do osobnej miski przekładamy około 4/5 łyżek miazgi i dodajemy posiekane orzechy lub kilka kropel olejku. Następnie należy wszystko dobrze wymieszać i przełożyć chałwę do plastikowych pojemników wyścielonych folią spożywczą. Następnie należy ugnieść ją łyżką i wstawić do lodówki na około 2 godziny.





6 komentarzy:

  1. ale super, domowa chałwa!:)
    Ciekawe czy różni się bardzo od sklepowej?
    Ale zdrowsza, bez zbędnych dodatków :)
    Ile wytrzymuje? I przechowujemy w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Składem bardzo się różni, a smakuje lepiej ;)
      Nie wiem dokładnie ile wytrzymuje, bo zrobiłam ją dopiero wczoraj pierwszy raz. Postaram się odpowiedzieć na to pytanie około za tydzień. Nie przechowujemy w lodówce.

      pozdrawiam!

      Usuń
  2. nie mogę się doczekać aż ją spróbuję, bo wygląda rewelacyjnie!!
    agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  3. Mimo, że nie lubię chałwy i nienawidzę miodu, to wygląda tak apetycznie, że mam ochotę jej spróbować :)
    Kacper

    OdpowiedzUsuń
  4. nie da się ukryć, że domowa smakuje NAJLEPIEJ! :)))
    m

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie wygląda! Chałwę lubię bardzo, będę musiała kiedyś spróbować zrobić sama :)

    OdpowiedzUsuń